
Case Study 6: The Byline  

Until the mid-nineteenth century journalism had been a largely anonymous affair.1 While noms de 

plume, aliases, initials and fictional persona were common, the case of a writer of journalism signing 

their own work was so rare that it was cause for comment. In his study of the eighteenth-century 

Tatler and Spectator founder Richard Steele, Charles Knight remarks that what gave Steele’s political 

writing its most striking characteristic was ‘his unusual willingness to sign his name to much that he 

wrote’ (Knight 2009: 38). It was only in the 1860s that anonymity started to loosen its universal grip, 

at least with respect to literary and political journalism; news reports would continue to be 

uncredited well into the twentieth century. Anonymity came in different flavours, of course – the 

identities of journalists unknown to us would have been perfectly transparent to contemporaries (or 

a subset of them), despite the lack of a byline, as Dallas Liddle notes about Victorian journals: ‘[T]he 

cognoscenti … can tell or find out easily enough who an individual writer is’ (Liddle 1997: 60). An 

article on anonymous journalism in the Saturday Review of 1858 makes the same point: ‘Hundreds 

of people are well acquainted with the names of the principal contributors to the principal London 

papers, and could give a pretty good guess, from the nature of the subjects treated, as to the 

particular articles to be ascribed to any particular man’ (Saturday Review, 20 November 1858: 499–

500). The ubiquity of the practice led one early and exasperated historian of the press to express the 

hope that ‘the peculiar difficulties of a subject, where a jealous reserve is necessarily maintained to 

support the anonymous character of the Press, which goes so far to ensure its independence, and 

even its influence, will be appreciated’ (Andrews [1859] 1968: 352). 

We can define a personal byline as the typographical device containing the name of the writer(s) of 

an article in a news publication. Generic bylines, of the form ‘Our Own Correspondent’ or ‘Special 

Correspondent’, appear from at least the late 1790s and reflect the growing importance attached to 

the sources and transmission of news – hence the Norwich Chronicle of 1796 bylines a parliamentary 

report ‘By Express from our own Correspondent’; in April 1884 the bylines ‘By Eastern Company’s 

Cables’ and ‘By in tha nineteenth century Indo-European Telegraph’ both appear on the same page 

of the Times. But in the nineteenth century individual news reporters or correspondents are still not 

named. Even William Howard Russell’s subsequently celebrated reports from the Crimea were 

published in the Times without a personal byline. His dispatch describing the cavalry action at 

Balaklava, which was to inspire Tennyson’s ‘Charge of the Light Brigade’, for instance, is simply 

bylined ‘From Our Special Correspondent’ (Times, 14 November 1854: 7). In one respect, the lack of 

bylines worked in Russell’s favour, as the reports which inspired Florence Nightingale to offer her 

services have since been erroneously attributed to him, the byline to these simply reading ‘From Our 

Own Correspondent’ (Times, 12 October 1854: 7 and 13 October 1854: 8). Their author was in fact 

Russell’s fellow Irishman Thomas Chenery (Knightley 1989: 13–14). 

Equally fêted on both sides of the Atlantic was H. M. Stanley of the New York Herald, whose African 

encounter with David Livingstone in 1872 was an international sensation. Yet, while he was credited 

by name with the initial report on 2 July (‘I announce the arrival this day of letters from Mr Stanley,’ 

wrote the Herald’s London correspondent), Stanley’s full report was credited only to ‘the New York 

Herald correspondent … associated with [Livingstone]’ (New York Herald, 15 August 1872: 3). This 

reflected the general view articulated by the Times editor Thomas Barnes, who spoke for his peers 

when he defended ‘the power of dignified anonymity’ as a means of ensuring the Olympian unity of 

the newspaper’s authorial voice. 

Where anonymity featured in early nineteenth-century periodical and press production, its use could 

range from the playful, such as the device of the fictional letter to the editor (Goldgar 1994), 

sometimes protective (such as the letters of Junius, whose author’s true identity is still not certain), 



and sometimes as a matter of practicality (such as when news was copied from other newspapers 

and hence the author was unknown to the publisher). 

The convention of anonymity was first challenged by the serious mid-century literary and political 

reviews, most vocally by the Fortnightly Review (Green 1930: 91),2 whose 1865 issue featured a 

strong condemnation of anonymity in journalism, penned by co-founder Anthony Trollope. Yet even 

this early advocate of signed journalism shied away from recommending that bylines should appear 

in newspapers as opposed to review journals: 

The newspaper is not a lamp lighted by a single hand, but a sun placed in the heaven by an invisible 

creator … we may acknowledge that the present anonymous system of writing for the daily press in 

England is useful and salutary. (Trollope 1865: 493) 

Hence bylines are to be reserved for those productions of literary merit appearing in the sober 

reviews (what Liddle (1997: 32) labels “the ‘higher journalism’ of magazines and reviews”), not 

ephemeral newspaper reports. This valorisation of the literary may explain the appearance of an 

anomalous personal sign-off byline (that is, one which appears at the end of an article) in the Times 

for 14 April 1884, as it was for a piece of literary criticism penned by the Edinburgh academic John 

Stuart Blackie. 

While the issue of bylined journalism was a frequent topic of debate in the second half of the 

nineteenth century (often linked to discussion of the secret ballot, where anonymity was routinely 

associated with accountability – see, for example, King and Plunkett (eds) 2004: 574–5), it was 

always in the context of political journalism, commentary or reviews rather than news reporting. 

Maurer (1948) concisely summarises the terms of that debate but only refers in passing to news 

reporting. Indeed, it takes us outside our timeframe, to the interwar years of the twentieth century, 

before bylined news reports become common. However, a pioneering example was set by 

Northcliffe at the century’s turn, when he faced a challenge which had been addressed by Oscar 

Wilde fifteen years earlier. Northcliffe launched the Daily Mirror on 2 November 1903 as a ‘mirror of 

feminine life’ aimed at cultivated women – although, as he ruefully acknowledged the following 

year, ‘women don’t want a daily newspaper of their own’ (Daily Mirror, 27 February 1904: 1). Both 

men came up with the same solution. They wished to capitalise on the fact that much of their 

content was written by women, as part of efforts to market their publications to a predominantly 

female audience. In Wilde’s case, the publication was the Woman’s World in 1887; in Northcliffe’s, 

the Daily Mirror in 1903. The solution they adopted was to byline articles so that the gender of the 

writer was foregrounded. 

Wilde jettisoned the classical portraiture of the Lady’s World cover he inherited in 1887 in favour of 

a list of contributors’ names (placed underneath, and less prominent than, the words ‘edited by 

Oscar Wilde’, of course), which were mainly female. As Laurel Brake notes, this contrasts markedly 

with the articles in its former incarnation, the Lady’s World, which were anonymous, so that Wilde’s 

use of the byline functions as a means of gendering the contributors to his publication (Brake 1994: 

chapter 7). He wished to make it clear that his was a magazine concerned not merely with what 

women wore ‘but with what they think, and what they feel’ (Nowell-Smith 1958: 253). 

Northcliffe followed suit: on page eight of the Daily Mirror issues dated 6 November and 7 

November 1903, for instance, there are six features articles bylined with female names (one article 

being written entirely in French!), compared with only one male byline. It is true that the issue of 5 

November 1903 contains four male bylines, but one of them tartly reads: ‘By A Mere Man’. A 

comparison with Northcliffe’s flagship Daily Mail indicates that the Mirror’s use of bylines was a 



deliberate ploy – even by 1905 the Mail only used personal bylines sparingly, such as that of the 

motoring expert Major G. Matson. It would not be until the 1930s that bylines started to appear 

routinely in the Mail. Since key early Mirror staff were seconded from the Daily Mail, including 

launch editor Mary Howarth, it is clear that the Mirror’s practice of using bylines wasn’t imported 

from its elder sibling but purposely introduced to drive home the message that the Mirror was a 

newspaper written by and for ‘gentlewomen’. 

Within weeks, the experiment ended disastrously, with Northcliffe later virtually boasting how he 

‘dropped £100,000 on the Mirror’, and soon after its launch the Mirror proclaimed itself ‘A Paper for 

Men and Women’4. Gone were the female bylines, and, tellingly, credit was liberally awarded to the 

artists (‘Sketched by a “Mirror” artist’ appears throughout), emphasising the transformation to the 

Daily Illustrated Mirror which took place from 25 January 1904 (evidently a rushed change, as the 

page tops didn’t change until the following day). Clearly, the Mirror’s use of bylines at its launch was 

not a utilitarian acknowledgement of authorship but a way of drawing attention to the gender of the 

writer. When illustrators rather than women writers became the Mirror’s unique selling point, 

illustrations rather than articles were bylined. And in a final reversal of the primacy given to women 

journalists at the Mirror, one history of the newspaper even erases its first editor, Mary Howarth, 

from the picture completely – its timeline of ‘Editors of the Daily Mirror’ begins with Hamilton Fyfe 

in 1904 (Edelman 1966: 208). 

The attitude of reporters themselves to bylines is mixed. Henri Blowitz, the Times’s leading foreign 

correspondent in the 1880s, was widely regarded as a self-publicist and was admonished by Foreign 

Assistant Editor Mackenzie Wallace: ‘Your great journalistic talent … does not easily accommodate 

itself to the requirements of that anonymous journalism of which The Times is the great 

representative’ (Times 1947: 139). Similarly, the reason for Clement Scott leaving the Daily 

Telegraph in 1898 was that its proprietor, Edward Lawson, would not agree to Scott’s signing his 

theatre notices – ‘a practice which was contrary to the style of the paper’ (Burnham 1955: 40). On 

the other hand, and in another century, Windsor Davies resigned from the Times’s political staff over 

the introduction of personal bylines in 1967 with the observation: ‘I knew Windsor Davies, and 

didn’t think much of him, but to be called Parliamentary correspondent of The Times – that was 

really something’ (Grigg 1993: 27). 

By the turn of the century developments across the Atlantic were making themselves felt 

throughout the industry, including techniques such as the interview (Schudson 1996: chapter 3; 

Schudson 2008: chapter 3) and the cult of the celebrity reporter. The furiously competitive nature of 

the popular press, exemplified in the battles between Pulitzer and Hearst, was predicated on the 

transformation of ‘news’ (its content, style and values) from an already-given, readily-available 

resource to a heterogeneous and agonistic field of production; the news was being created rather 

than gathered5 (of course, other factors – technological and educational among them – also played 

a part in this transformation). The highly sensationalised Yellow Journalism associated with the two 

media tycoons was nothing if not proactive: campaigns, stunts, exposés, advocacy and activism were 

its hallmark (Spencer 2007) and the news reporter its standard-bearer. When Nelly Bly tackled sham 

mediums in Pulitzer’s World on 25 March 1888, for instance, the article’s main heading was ‘Nellie 

Bly as a mesmerist’; this was in addition to her sign-off byline (World, 25 March 1888: 19). Her fame 

was such – building on her celebrated report the previous year into conditions at Bellevue insane 

asylum – that Bly herself had become the story. But celebrity reporters were, by definition, the 

exception rather than the norm,6 and it was the 1920s before bylined news reports became 

common (Barnhurst and Nerone 2001) – although even here there is disagreement about 



methodological principles (Reich 2010). The history of the byline is a story which is still being 

written. 

 

1 ‘Journalist’ is used here as shorthand for writers of periodical non-fiction, those whom Swift 

characterises as the ‘muses of Grub Street’ (Harris 1983: 39). 

2 Macmillan’s Magazine printed contributors’ names from 1859, but this was never made a matter 

of explicit editorial policy nor rigorously adhered to, unlike the Fortnightly. 

3 The article controversially defended Goethe against charges of amorality, so the Times may have 

been distancing itself from Blackie’s views by using a byline. I am indebted to Dr Stuart Wallace for 

this suggestion (Wallace 2016). 

4 These words appeared beneath the masthead for the first time on Thursday, 28 January 1904. 

Northcliffe’s ‘boast’ was the front-page lead story in the issue dated 27 February 1904. 

5 Shaw dismissed the notion of signed news writing precisely because it was ‘produced by 

“arrangers” … rather than creators who control their own language’ (DaRosa 1997: 830). 


